Thursday, March 10, 2016

Hari Lahirku ke 29

Terlebih dulu, nak mengaku..penulisan ni bukan dari saya. Saya copy dari fb mis. Sangat terkesan dengan isi penulisannya. Sempena birthday saya yang baru tiba, saya just nak share. 

Bila menginjak dewasa ni perlahan-lahan sedar, birthday tu bukanlah tentang berapa ramai yang wish, berapa banyak hadiah yang dapat, berapa banyak kek, surprise, celebration yang dibuat. 

Birthday itu adalah tentang muhasabah diri sejauh mana puluhan tahun ini kita bersungguh menambah amal sebagai bukti syukur. Syukur kerana sampai hari ini Allah masih beri nafas untuk hidup. Syukur kerana sampai hari ini Allah masih memberi pinjam nikmat, masih membiar setiap pancaindera berfungsi tanpa cacat.

Birthday itu tentang mati. Bukti umur semakin kurang. Bukti kematian jaraknya boleh jadi tinggal sejengkal. Kalau kita mati pada hari birthday kita, rasa-rasa kita layak tak masuk syurga? Tak layak? Habis tu kenapa tak pernah bersungguh dapatkan syurga? 

Birthday itu adalah ulang tahun jasad ini diberi pinjam pada kita. Selama itu, kita jaga baik tak pinjaman ini? Kita tunai tak hak-hak jasad ini? Hak tidak dibawa ke tempat maksiat. Hak ditutup auratnya. Hak diberi makan yang halal. Hak tidak dimudaratkan. 

Birthday itu adalah tentang malu. Malu pada Allah kerana selama puluhan tahun diberi nikmat yang tidak terkira masih tidak mampu jadi abid khalifah yang sempurna bahkan bahagia dalam zon dosa dan perkara-perkara lagha. Masih tidak yakin tegur kemungkaran depan mata. Masih tidak tegas sebar dakwah. Padahal sudah tahu itulah matlamat diri dicipta.

Birthday itu adalah tentang kita merenung diri. Selama kita hidup ini, rasa-rasa Allah redha tak dengan cara kita hidup? Ke mana nikmat sihat, nikmat akal sempurna, nikmat masa setiap saat selama puluhan tahun itu kita bahagikan? Nikmat yang tujuannya untuk mempermudah ibadah kita, mempermudah urusan mengajak orang lain beribadah pada Allah. Ke mana? Atau kita masih selesa menyalahguna segala nikmat untuk perbuatan-perbuatan dilarang Allah? Sila jawab dalam hati sendiri.

Semoga Allah memberkati umur kita yang telah berlalu, umur kita hari ini dan sisa-sisa umur yang akan datang.

Selamat ulang tahun buat diriku yang kerdil. 



No comments:

Post a Comment