Wednesday, August 22, 2012

Refleksi Ramadhan 2012

Ramadhan sudahpun pergi meninggalkan kita..

Ramadhan tahun ini jauh berbeza daripada Ramadhan tahun lepas atas sebab cabaran bekerja. Mudah-mudahan Allah terima amalan saya yang sedikit itu. huhu...

Marilah kita tingkatkan kesyukuran atas segala pemberiannya. Walaupun mungkin, pemberianNya itu dalam bentuk ujian. Bersyukurlah kerana ujian itu didatangkan di dalam bulan Ramadhan. Mudah-mudahan, dengan berkat Ramadhan, kita dapat lebih bersabar dan ganjarannya tentulah berlipat ganda berbanding di bulan-bulan lain. InsyaAllah..
Saya mahu mempunyai kesabaran sebagaiman sabarnya Rasulullah. Ketika dakwah Rasulullah ditolak di Taif, baginda telah berdoa;

" Wahai Tuhanku, kepada Engkau aku adukan kelemahan tenagaku dan kekurangan daya-upayaku pada pandangan manusia. Wahai Tuhan yang Maha Rahim kepada sesiapa Engkau menyerahkan daku?Kepada musuh yang akan menerkamkan aku ataukah kepada keluarga yang engkau berikan kepadanya uruskanku, tidak ada keberatan bagiku asal aku tetap dalam keredhaanMu. Dalam pada itu afiatMu lebih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahaya mukaMu yang mulia yang menyinari segala langit dan menerangi segala yang gelap dan atasnyalah teratur segala urusan dunia dan akirat, dari Engkau menimpakan atas diriku kemarahanMu atau dari Engkau turun atasku azabMu kepada Engkaulah aku adukan hal ku sehingga Engkau redha. Tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Engkau"

Terima kasih ya Rasul, kerana kesabaranmu, aku dapat Islam tanpa perlu bersusah payah.

Alhamdulillah...terima kasih Allah kerana memberiku peluang berada di dalam bulan Ramadhan ini. Terima kasih juga kerana Engkau telah hadirkan bersama-samaku akhawat yang osem. Siap buat video lagi nih. Sebaik-baik orang ialah orang yang baik dalam kerja-kerjanya. Terima kasih kepada mereka yang telah menghasilkan video yang osem ni..TERBAEKK!
Jazakillah.



Jom sama-sama berdoa, semoga Allah bagi kita kekuatan untuk kita istiqamah dalam amalan kita agar kita menjadi hambaNya yang Rabbani. Ameen.

No comments:

Post a Comment