Saturday, January 4, 2014

Jaulah Winter(19/12/13-2/1/13)- Part 1


'My life may not be going the way I planned it, but it is going exactly the way Allah planned it'- quoted

Syukur alhamdulillah...begitu banyak nikmat kurniaan Allah. Saya dan 2 adik saya baru sahaja pulang daripada jaulah selama 2 minggu. InsyaAllah...moga-moga pengalaman mentadabur alam dan manusia di bumi UK dan Istanbul menguatkan lagi keimanan kami dan mendekatkan kami lagi kepada pencipta yang Maha Esa. 

Subhanallah...rutin harian saya berubah sekelip mata sahaja dengan izinNya. Pada 16/12/13, saya menjalani kehidupan seperti biasa, start kerja pukul 7.30 pagi, break sekejap pukul 5 ptg-9 mlm, then sambung kerja daripada pukul 9mlm sampai 9pagi keesokan paginya. Pada 17/12/13, habis sahaja shift malam, saya berangkat pulang ke rumah, dan pada 18/12/13, saya fly ke Manchester,UK bersama adik saya. Allahu...hanya Dia yang berkuasa mengatur perjalanan hidup hambaNya-hambaNya. Kita sebagai hambaNya jangan berhenti daripada berdoa. Doa adalah senjata orang mukmin. Doa adalah anugerah buat kita. Dalam satu hadith  ada menyebut, apabila seseorang berdoa dengan ikhlas Allah malu untuk menolak permintaan hambanya. 

Tapi...tidak semua apa yang kita nak dan doa, kita akan dapat. Sekiranya perjalanan hidup berlaku seperti yang kita doakan sebenarnya Allah nak uji samada kita ni hambaNya yang bersyukur atau tidak. Tetapi, kalau things happened the other way round, itu juga sesuatu yang perlu kita syukuri. Teringat saya pada satu hadith;

Tiada doa yang tidak berlaku 3 perkara bersama-samanya;
  1. Allah akan memakbulkan doa itu, samada cepat atau lambat di dunia ni
  2. Jika perkara itu tidak bermanfaat untuk kamu, Allah akan hindarkan perkara itu daripada terjadi dan akan mengelakkan cubaan yang lain pula daripada mendatangi kamu
  3. Allah akan simpan doa itu untuk hari kemudian(akhirat). Ada seorang hamba Allah yang bertanya kepada Allah di syurga, apa yang saya buat di dunia, sampai saya dapat semua ni? Allah kata, Aku beri ni semua kat kamu atas doa-doa kamu di dunia yang belum aku makbulkan. Pastu orang tu berkata, Ya Allah...kalau aku tahu aku harap Allah tak makbulkan semua doa-doa aku sewaktu di dunia dahulu.  
Semoga kita semua sentiasa berdoa padaNya dengan penuh pengharapan. Saya telah berusaha untuk banyak-banyakan berdoa sepanjang perjalanan saya di sana. Tetapi, mungkin masih tidak cukup. InsyaAllah, lepas ni nak terus berdoa.

Berjalan-jalan di Christmas market sesampainya di Manchester
Bersiar-siar di Old Trafford

First place yang kami pergi di kota London, Buckingham Palace

Changing guard hanya dapat disaksikan pada hari-hari genap. Kami datang sini pada 22/12/13

Alhamdulillah...dahi kami pernah menyentuh bumi di St James's Park, London 
Selepas bersiar-siar di kota London, kami naik train ke Stowmarket, Suffolk untuk menyertai program perhimpunan musim sejuk 2013. Saya akan ceritakan pengalaman di PMS 2013 dalam Jaulah Winter part 2. InsyaAllah..











No comments:

Post a Comment