Monday, June 4, 2012

Jubli Perak

Sudah lama saya menulis post ini, tetapi tidak dipost-post. Otak rasa beku, susah untuk habiskan. 11 April 2012, saya telah pergi ke sambutan Jubli perak Pusat Pendidikan Islah, sekolah anak saudara saya.


Rupa- rupanya, usia sekolah ini sebaya dengan umur saya, 25 tahun. Baru saya tahu, 25 tahun dah dikira jubli perak..bererti saya ni warga perak la..lama-kelamaan akan menjadi warga emas jika dipanjangkan usia oleh Allah S.W.T. MasyaAllah...=)

Alhamdulillah, banyak yang saya dapat daripada event ini.

Antara yang menarik, dalam ceramah Dr. Hafidzi. Dr Hafidzi kata, negara-negara Islam telah dipisahkan dengan sempadan negara yang garisannya dilukis oleh tangan-tangan musuh Islam yang cuba untuk memecahkan belahkan umat Islam. Hasilnya, umat Islam lupa yang kita bersaudara.

Jika kita perhatikan di semenanjung tanah Arab, sangat tidak logik bagaimana negara-negara ini boleh terpisah. Tiada kawasan pergunungan yang mencipta sempadan. Semua bertutur dalam bahasa yang sama, bahasa arab, budaya pun sama. Malah, untuk orang yang tinggal di kawasan sempadan, mereka datang daripada nenek moyang yang sama. Tetapi mengapa mereka boleh menjadi begitu asing. Untuk seorang rakyat Syria pergi ke Mesir, memerlukan visa dan passport. Cuba kita lihat, negara-negara Eropah. Negara-negara seperti German dan Spain dipisahkan oleh sempadan yang terbentuk oleh faktor-faktor geografi. Di sempadan negara-negara ini terdapat gunung-ganang yang memisahkan rakyat daripada dua negara berbeza daripada bertemu. Mereka bertutur dalam bahasa yang sangat lain. Budaya mereka juga berbeza. Maka, tidak hairan lah mereka adalah negara yang berbeza. Itupun, mereka telah bersatu dengan pembentukan republic of europe. Kita?huhu..musuh-musuh Islam sangat berjaya memisahkan umat Islam mengikut sempadan negara. Padahal kita satu aqidah. Jika ditanya, awak orang apa?Jawabnya, saya orang Melayu/saya orang Jawa/saya mamak. Aduhai..sudahlah. Lupakan ini semua..kita adalah orang Islam. Kita ambil peduli tentang saudara-saudara kita di Palestine, di Syria, di Indonesia, di Mesir, di semua tempat.

Berapa banyak kita sensitif tentang saudara-saudara kita di Palestine?Ketika kita makan, ingatkah kita akan mereka? Mengapa kita sanggup membeli barang-barang keluaran Israel yang terang-terang menjana ekonomi mereka, yang mereka gunakan untuk membunuh saudara-saudara kita.

Dah tengok cerita Valley of the Wolves Palestine? Jika masih belum, cubalah cari masa untuk tengok cerita ini. Mungkin, dengan melihat cerita seperti ini, barulah kita dapat menyelami perasaan saudara kita di sana. Bagaimana rasanya, apabila rumah kita dirobohkan sesuka hati. Bagaimana rasanya melihat adik kita terbunuh oleh das tembakan dan runtuhan batu-batu. Itupun, bukan semua kesengsaraan saudara kita di sana diceritakan dalam filem ini.



Mari kita sama-sama boikot barang-barang keluaran Israel.Walaupun nampak kecil, tapi Kalau Kota sama-sama boikot pasti akan bagi effect pada musuh-musuh kita tu. InsyaAllah..Allahuakbar.




No comments:

Post a Comment